Terug naar overzicht Terug

Jaarverslag 2021/2022, de laatste van Frank Maatje

Afgelopen week ontving FC Emmen terugkoppeling van de KNVB licentiecommissie over de jaarcijfers 2021/2022. Daarmee is de financiële cyclus van seizoen 2021/2022 ten einde gekomen. Tevens is de afronding van dit proces voor financieel directeur Frank Maatje een passend moment om zijn vertrek bij FC Emmen aan te kondigen. Ook daarom wordt het jaarverslag nu al gepubliceerd, in plaats van in januari (zoals de voorgaande jaren).

Klik hier voor het jaarverslag.

Het sportief bezien uitstekende kampioens- en promotieseizoen 2021/2022 werd financieel afgesloten met een klein verlies van € 186.200,-. Het verlies was een rechtstreeks gevolg van de met elkaar geformuleerde ambitie #SamenTerug en kon goed worden opgevangen binnen de goede eigen vermogenspositie van FC Emmen, welke daardoor per 30 juni 2022 slonk naar € 1.417.800,- (positief). Dankzij de onverminderde steun van alle supporters en sponsoren na degradatie was FC Emmen in staat een sportief budget te creëren aan de absolute bovenkant van de Keuken Kampioen Divisie. Vanwege de inspanningen van het technische apparaat ondersteund door medewerkers, vrijwilligers en de steun van sponsoren en supporters, keerde FC Emmen na één seizoen afwezigheid weer terug in de Eredivisie. Het volledige jaarverslag 2021/2022 waarin uitgebreid wordt ingegaan op het verslagjaar en de financiën van FC Emmen is te downloaden op de website van FC Emmen.

Vertrek van financieel directeur Frank Maatje
Frank Maatje licht zijn vertrek toe: “FC Emmen staat bekend om zijn (relatief) kleine kantoororganisatie. Dat betekent dat een groot deel van zowel de bestuurlijke als de uitvoerende werkzaamheden binnen de transferwindows én de financiële processen of rapportagemomenten op mijn bureau belanden. Hiermee kennen mijn werkzaamheden een periode van ‘piekbelasting’ van vier tot zes maanden.”

“In de zomer van 2021 is iemand in mijn nabije omgeving veel te jong overleden na een kort ziekbed. Deze ingrijpende gebeurtenis heeft bij mij een verandering van denken teweeggebracht”, gaat Maatje verder. “In eerste instantie heeft het bestuur mij aangemoedigd in het proces van ontwikkeling en bezinning door mijn wens van deelname aan een door de KNVB georganiseerde cursus voor directieleden te ondersteunen. In deze cursus werd uitgebreid stilgestaan bij de structuren in het voetbal en de uitdagingen voor bestuurders. Mijn bevindingen heb ik na afronding van de cursus in september gedeeld met het bestuur van FC Emmen. De conclusie is dat – na een promotie, een pandemie, degradatie en vervolgens een kampioenschap – ik toe ben aan een nieuwe uitdaging waarbij er aanzienlijk minder operationele en uitvoerende werkzaamheden tot mijn eigen takenpakket behoren, of waarbij deze gedelegeerd kunnen worden, zodat vooral mijn werk-privé balans er meer normaal uit komt te zien.”

Maatje: “De laatste maanden hebben we afgesproken dat ik na het einde van de financiële cyclus 2021/2022 per 1 december terugtreed als financieel directeur en tot 1 maart 2023 aanblijf als manager financiële zaken ten behoeve van overdracht. Ik wil graag onderstrepen dat ik gedurende de afgelopen elf seizoenen intens heb genoten van het proces waarbij een club die ten dode leek opgeschreven is uitgegroeid tot een financieel gezonde en mooie club die wordt gedragen door een grote groep sponsoren, supporters, werknemers en vrijwilligers. Bedankt voor de fijne samenwerking en vanaf 1 maart aanstaande neem ik – evenals voorafgaand aan mijn werkzame periode bij de club – weer als supporter plaats op de tribune.”

Voorzitter Ronald Lubbers: “Frank was de eerste jaren financieel manager en de laatste twee jaar financieel directeur. Op financieel gebied is zijn vertrek een aderlating, daarnaast heeft hij ook veel kennis van de regelgeving. Bovendien is Frank sinds jaar en dag onze vertegenwoordiger bij de KNVB in Zeist. We hebben persoonlijk veel contact over algemene zaken en dat werd geïntensiveerd gedurende de stressvolle transferwindows die het voetbalseizoen kent. Ook gezien de leeftijd van Frank begrijp ik zijn keuze om eens een andere uitdaging te zoeken.”

“De komende drie maanden gaan we zorgen voor een goede overdracht. Daarna gaan we de werkzaamheden voor de korte termijn waarschijnlijk laten overlappen en deels laten overnemen door een interim persoon. In die periode gaan we keuzes maken over hoe we het definitief gaan invullen”, aldus Lubbers over het opvangen van het vertrek.

Lubbers: “Ik wil Frank alvast enorm bedanken voor wat hij voor onze club gedaan heeft en doe dat ook namens al zijn collega’s. En uiteraard wensen we Frank succes bij het vinden van een nieuwe uitdaging.”