#CheckJeBallen wint Voetbal Geeft Prijs 2022/2023
Initiatief FC Emmen en hoofdsponsor EasyToys valt in de prijzen bij Eredivisie-avond
FC Emmen en hoofdsponsor EasyToys hebben de eerste prijs van € 50.000 in ontvangst genomen tijdens de Eredivisie Awards in de categorie Voetbal Geeft. Op de speciale avond in Utrecht zijn de roze FC Emmen-shirts om aandacht te vragen voor zaadbalkanker gekozen als beste maatschappelijke initiatief. Daarnaast heeft VriendenLoterij vanwege de kwaliteit van de ingediende projecten alle nominaties (tien in totaal) beloond met € 15.000 (extra). FC Emmen deed via FC Emmen Naoberschap mee aan dit maatschappelijke initiatief van de Vriendenloterij en wist dus met de hoofdprijs naar huis te gaan.
Roze voetbalshirts
De actie begon toen de spelers van FC Emmen op 26 februari tegen Go Ahead Eagles in een speciaal roze tenue speelden. Met de actie en de hashtag #CheckJeBallen wilden FC Emmen en EasyToys aandacht vragen voor zaadbalkanker en zoveel mogelijk mannen aansporen zichzelf regelmatig te checken.
Om geld op te halen voor onderzoek naar zaadbalkanker verkocht FC Emmen de roze shirts en organiseerde de club een veiling. De gedragen wedstrijdshirts werden verkocht aan de hoogste bieder. Ook een gesigneerd shirt van Borussia Dortmund-spits Sébastien Haller en een fitnesstraining door Donny Roelvink gingen onder de hamer. Beiden kregen recent de diagnose zaadbalkanker, net als jaarlijks zo’n 800 andere mannen in Nederland.
#CheckJeBallen
“In totaal hebben we met de veiling € 7.500 opgehaald,” zegt Ivo Struik, voorzitter van Stichting Zaadbalkanker. Dat bedrag is door EasyToys verdubbeld tot € 15.000. “Het is prachtig dat we met dat bedrag kunnen bijdragen aan onderzoek naar de ziekte die zoveel mensen treft. En het feit dat we vanavond in het zonnetje worden gezet, geeft aan dat we een de ziekte op de kaart hebben weten te zetten. Er is veel meer bereikt dan alleen een financiële bijdrage.”
Rond de veiling hebben FC Emmen en EasyToys aandacht gevraagd voor de actie #CheckJeBallen waarmee mannen (en vooral de risicogroep tussen de 18 en 40 jaar) worden opgeroepen hun zaadballen regelmatig te inspecteren op verdachte symptomen als een zwelling of verharding. Met ‘succes’: meerdere jonge mannen ontdekten dankzij de campagne een afwijking en konden zodoende tijdig behandeld worden.
Die bewustwordingscampagne kan door de prijs van de Vriendenloterij in het noorden worden aangevuld door een voorlichtingsprogramma bij onderwijsinstellingen. Daar is voldoende aanleiding voor: uit de recent gepubliceerde Kankeratlas van het Integraal Kankercentrum Nederland blijkt dat zaadbalkanker in veel plaatsen in Drenthe, Groningen en Friesland gemiddeld meer voorkomt dan in de rest van Nederland.
Voor zowel de club als de sponsor is deze prijs een erkenning: “Wij vinden het bij EasyToys erg belangrijk om iets terug te doen voor de maatschappij. Dat we naast het helpen bestrijden van een ziekte die jaarlijks honderden jonge mannen treft ook nog eens kunnen bijdragen aan het seksueel welzijn van mensen, is helemaal mooi”, aldus EQOM-directeur Eric Idema. “Het doel was om met onze steun aan Stichting Zaadbalkanker te zorgen dat er meer bewustzijn komt bij jonge mannen en dat de ziekte voortaan eerder wordt gesignaleerd zodat die zo min mogelijk levens overhoop haalt.”