Workshops
De leerlingen van PRO Emmen werden verdeeld in drie groepen. In een roulatie programma volgden zij vervolgens drie verschillende workshops. Voor de eerste workshop werd er een bezoek gebracht aan de creatieve ruimte. Daar kregen de leerlingen meer uitleg over de invulling van de dagbesteding voor de bewoners van De Horst. Het maakte een grote indruk op de jonge deelnemers om te zien wat voor mensen er in De Horst wonen. Een deel van de bewoners verblijven voor revalidatie, terwijl een ander deel van de bewoners niet meer op zichzelf kan wonen.
Facilitair beheer
Tijdens de tweede workshop werd verteld over het facilitairbeheer in De Horst. Hier kregen de jonge deelnemers te zien wat er allemaal achter de schermen plaatsvindt in het woon- en zorgcentrum De Horst. Voor een aantal meiden uit de groep bleek dit erg interessant omdat zij later ook graag in de zorg willen werken. Er werd tussen neus en lippen door al gesproken over een mogelijke stageplek bij De Horst in de toekomst.
Rondleiding
Het derde onderdeel van het programma was de rondleiding door De Horst. De leerlingen kwamen onder andere langs de linnenkamer waar alle was wordt gedaan. Alle kleding, van sokken tot ondergoed en van truien tot broeken, is hier genummerd. Zo kan de medewerker die de was doet alle sokken uit elkaar houden en zorgen dat de juiste kleding weer bij de bewoners komt te liggen.
Vragenronde
Nadat de drie onderdelen door alle leerlingen waren gevolgd, kon er niet anders dan geconcludeerd worden dat er dankzij het werkbezoek een goed beeld is ontstaan over De Horst. De leerlingen van PRO Emmen weten nu wat voor mensen er in De Horst wonen, hoe er zorg wordt verleend, maar ook wat er allemaal achter de schermen gebeurt.
Afsluiting
Het werkbezoek werd afgesloten met een vragenronde. Daar maakte de leerlingen maar wat graag gebruik van. Gelukkig beantwoordde de bewoners de vragen met veel enthousiasme. Nadat de laatste vraag was beantwoord was het tijd om terug te keren naar school.