Check je Ballen-campagne

Op vrijdag 29 maart 2024 speelde FC Emmen tegen Jong Ajax in een speciaal roze tenue. Daarmee vroegen we samen met voormalig hoofdsponsor EasyToys aandacht voor zaadbalkanker. Ook vorig seizoen vroegen de club en de erotiekgigant met een roze tenue aandacht voor zaadbalkanker. De campagne won de eerste prijs van €65.000,- tijdens de Eredivisie Awards in de categorie Voetbal Geeft. Online en op De Oude Meerdijk werden mannen tussen de 15 en 40 jaar opgeroepen om hun ballen geregeld te checken. De ziekte komt vooral voor onder mannen in die leeftijdsgroep, met een piek tussen de 30 en de 40. Bij vroege detectie van zaadbalkanker is de kans op overleving meer dan 95 procent.

Tijdens de thuiswedstrijd tegen Jong Ajax waren bestuurders van negen amateurclubs uit de regio Emmen te gast op De Oude Meerdijk. Zij kregen allerlei materialen mee om op hun eigen club aandacht te vragen voor zaadbalkanker. De materialen zijn ontworpen door Stichting Zaadbalkanker, FC Emmen en EasyToys. Samen ondersteunen zij de amateurclubs om zoveel mogelijk jonge mannen in hun gebied te bereiken. Met deze vervolgstappen maakt FC Emmen samen met de amateurverenigingen een muur tegen zaadbalkanker.